Панаир на суетата

25 12 2009

Автор: Mality

Коледа…. Какво е Коледа в днешни дни…. Панаир на суетата, излишно похарчени пари за глупости, един цял ден готвене и три дни преяждане и препиване – уж „адет“ , срещи с лицемерни роднини, които иначе не се сещат за семейството ти. Някак си ми убягва „Коледното“ настроение, заради караниците в нас, че няма пари за това и онова, заради липсата на „добрини“ и „чудеса“ . Години наред ми е все същото, без ни най- малка наченка за промяна … Отново на Коледа се разплаках, както всяка преди това. Отново за най-малкото ми се сипе сол на главата. Отново никой не беше добър, и още по- малко се случи някое чудо. Преядох, роднините се суетяха колко съм пораснала, майка ми ме оплюваше както винаги, заговори се за разни неща, които защото не си държа устата затворена, подчертах че ми обещават от години, и няма да се изпълнят с години и естествено бях навикана, че не съм права, и излязох виновна за всичко.. Не получих подаръци, само дежурните 10 лева от бабата, с които да си купя нещо. Благодаря ти бабче мило, знам че ти се иска да си купя нещо, но една блузка струва от 15 нагоре. И дежурната отбивка за подарък на майка ми, все пак трябва да се отчете… по-миналата година бяха домашни чехли, миналата лилава пижама , а тая година чорпогащник. Благодаря мамо, със сигурност ще ми трябва черен фигурален чорпогащник, защото това ще е интересното и ново в новогодишното ми облекло, понеже не мога да си купя друго. Всъщност даже незнам дали ще имам възможност да го облека, понеже незнам дали въобще ще празнувам Нова година. Отново като всяка година получих 5-6 шаблонни есемеса за да ми честитят празника и 2-3 искрени от близките ми приятели. И добре , че понаписах доста пожелания от нямане какво да правя , та някои хора се сетиха че съществувам. Страхотно коледно настроение, няма що. И отново по телевизията дават блудкави романтични филми за хора които са добри и влюбени на Коледа, и ми скапват тотално цялата картинка.
И изобщо от целия тоя кич по магазини, кафенета и навсякъде, цялата шарения, олелия и весели песнички ми се повдига от началото на декември. Пък да не говорим за префърцунените хора, и превъзбуденото пазарауване на коледни подаръци за тоя и оня.“ Ох ми дали ще му стане, ох ми ще му хареса ли… „ Бляяяяяяяяяяяях…. И престорените усмивки на всички…. или пък непресторените емоционални изблици. Дразнят ме и сладникавите баладки на тема „искам само теб за Коледа“, въпреки че когато изпадна в романтично умиление и аз си ги слушам, но в повечето време ме дразнят. Освен това през годините до сега точно по време на празниците винаги ми е било най-самотно. Всички са усмихнати, и аз тази която обожава да се смее и усмихва – аз , съм депресирана , и ми се плаче, и ми е шибано. Не обичам празниците. Всичко около тях ми се струва фалшиво и като тетър. Панаир на суетата. Изобилие от маски, фалш, претрупани украси, безвкусно лъскави и светещи. Хората казват, че обичат Коледа. Ами добре обичайте си я. Живейте си за някакви си дни в годината, в които дори да нямате пари харчите, щото „нямало как“, после питайте и се чудете защо няма пари. Роднините няма да ви заобичат повече, защото се сещате да се видите само по Коледа, а пък от преяждането няма по вредно. И освен това имам чувството , че хората не се амбицират да стават по добри по Коледа, а просто за да не се изложат пускат смс за „Българската Коледа“ или се правят на щедри. Ако само по Коледа хората стават добри каква файда. И огромното разхищение на всичко не ги прави светци.
Отвращава ме цялата еуфория покрай тея празници, и за съжеление ми личи. Извинявам се на близките ми, че не съм приятна компания , но почти нищо не може да ми промени или подобри настроението. За мен празниците от години наред не са по различни дни от делниците, или дори са по лоши, от много отдавна не помня какво е да се радваш невинно на това. До първи – втори клас ги обичах, но това беше защото съм била малко наивно дете с оптимистични възгледи за целия живот. Не че сега не съм оптимист… може би малко, но гледам реално. Не ми е кеф, когато не виждам нищо добро в целия калъбалък на празниците. И естествено можех отново да си страдам мълчеливо, но предпочетох малко да си излея, с надеждата да ми стане по- леко. Не, че това ще промени нещо. В крайна сметка ще преживея и тазгодишните празници и живота ще се върне в стария ритъм . А празниците – те ще са и ще си останат за мен ежегоден панаир. Панаир на човешката суета.


Действия

Information

7 responses

26 12 2009
Aquawoman

Аз на миналата Коледа бях в такова настроение – всички край мен се веселяха, а аз се отделих настрана и си поплаках. Имах толкова много проблеми, че не ми се живееше даже.. Но…добре, че всичко отминава, и твоето ще мине, ще видиш.
Весела Коледа! Бъди много, много щастлива и дано скоро една голяма, лъчезарна усмивка да изтрие сълзите от очите ти! Поздрави🙂

27 12 2009
RoujkaBG

Най- после да прочета нещо истинско! Благодаря, Малина.
Откъдето да го погледнеш този измислен празник. Какъв празник за мен може да бъде смехотворното зачятие и раждането на пастир, издигнат в човекобог ?

Твърде удобен „празник“ най- вече за търговци и Божии служители, служещи на собтвените си търбуси. …И като се юрне челият човешки мравуняк в този до болка омръзнал вековен снарий, да харчи, да яде и пие като за Световно под мотого- поддържане на традициите…

Измилени празници от Календара, които векове подкарват стадото към нещо, дето го няма, за да ръси пари и празни благопожелания ….са ми противни. Винаги съм твърдяла, че ПРЗНИК е, кокогато нечия душа ликува…от добре свършена работа, от приятно изживяване, споделено с друг…и Ти идва да изкрешиш на света- днес е празник- ЩАСТЛИВА съм.

28 12 2009
Мality

Да сме наясно… нямам нищо против Празниците от Календара, нито срещу зачатието и раждането на Христос. Вярваща съм , така че, не го отричам. В статията става въпрос, за допълненията към самите празници – кича, превъзбуденото настроение, харченето на пари. И преди хиляди години се е празнувало Рождество – но трапезата е била скромна, празника семеен и не така опорочен.

29 12 2009
Mirage™

Добър текст, но мисля, че малко егоситично гледаш на нещата.Нито вярвам в богове, нито в легенди за първия СУПЕРМЕН наречен Христос.
Знам само, че светът не се върти около един човек, нито около теб, нито около мен.
Важното е ТИ вътрешно да се чувстваш добре, по което и да е време на годината.
И да ми е кофти за нещо, винаги ми става хубаво когато виждам другите щастливи.
Щастието е състояние на духа, а не няколко дни в годината.
Усмивка и горе главата !🙂

17 01 2010
Георги

По принцип празниците са направени за да сплотяват хората в тежки моменти за да се отпуснат да имат добро настроение, мисля че не подараците определят колко те обича даден човек нито пък честитките със СМС, но скептичния поглед към всяко нещо отрицателната енергия генерирана сама по себе си води до меланхолия. Дърво без корени не съществува така и човек ако не почита и не помни своите корени рано или късно ще бъде съборен от всичко заобикалящо ни, моя съвет е много прост, радвай се на това че имаш семейство , радвай се на това че получаваш 10 лв от баба защото другата година недай си боже ако и дойде времето няма да получиш нищо освен една празнина. Радвай се и на малкото СМС-и помни кой ти ги е пратил помни кой ти е обърнал внимание кой се опитва да ти помага и когато те имат нужда от същото им го дай , само така може да се почустваш добре само така ще избегнеш театрите и разните представления.

17 01 2010
Мality

Имаш право , Жоре🙂 Аз като цяло се дразня обаче на това, че всичко се прави “ защото трябва“ и за отбивка на номера.. Заради това че хората се сещат да бъдат добри само по празниците😦 Това ме натъжава, и оттам нататък всичко ми изглежда като фалш,дори да не е така.

9 09 2010
Панаир на суетата

[…] Панаир на суетата […]…

Вашият коментар

